Popularne wpisy
Szczęśliwa siódemka, czyli o filarach pozytywnej komunikacji każdej szkoły
Czy wiesz, co, jak i komu komunikujesz?
Tu dzieje się więcej niż myślisz – biblioteka pełna życia
Podróż dookoła świata z PROJEKTOREM – wakacyjne warsztaty w Pisarzowicach
Kreatywne lato z PROJEKTOREM – relacja z warsztatów w Pieniężnie
Tagi
Szczęśliwa siódemka, czyli o filarach pozytywnej komunikacji każdej szkoły
26 listopada, 2025 2025-11-26 12:01Szczęśliwa siódemka, czyli o filarach pozytywnej komunikacji każdej szkoły
Szczęśliwa siódemka, czyli o filarach pozytywnej komunikacji każdej szkoły
Nasze umiejętności komunikacyjne są tak różnorodne jak my sami. Niektórzy z nas dużo myślą, ale mało mówią, lubią zapisywać lub rozrysowywać swoje przemyślenia. Innych cieszy szybka i żywa komunikacja, której niestety czasami może umknąć przemyślenie czegoś dogłębniej lub krytyczniej. Są też osoby zmagające się ze znalezieniem swojego naturalnego stylu komunikacji, który odzwierciedlałby ich charakter i usposobienie. Programy edukacji w naszych szkołach często rozpisują cele komunikacyjne, ale rzadziej mówią o metodach i sposobach na rozwój umiejętności komunikacyjnych naszych uczniów oraz samych nauczycieli.
Dlatego też warto przemyśleć, jako zespół lub placówka, jakie mamy wartości, zasady lub główne ustalenia dotyczące tego jak odbywa się komunikacja w naszej klasie i szkole i jakie narzędzia komunikacyjne wesprą w niej zarówno dzieci jak i dorosłych. Poniżej zwracam waszą uwagę na podstawowe siedem filarów pozytywnej komunikacji w każdej szkole, lub społeczności.
Jasność wypowiedzi
To upewnienie się, że to co komunikujemy naszym uczniom jest przekazywane w sposób, który pomoże nam uniknąć błędów w działaniu i niepotrzebnych nieporozumień. Narzędzia komunikacyjne, które wzmacniają jasność wypowiedzi to:
- używanie krótkich i jasnych poleceń z powtarzającymi się słowami kluczami (wytłumacz, odpowiedz, porównaj, przeanalizuj, pokaż)
- unikanie idiomów, powiedzeń lub kolokwializmów, które mogłyby być mylące lub dwuznaczne
- wcześniejsze przemyślenie poleceń i elementów zajęć, aby mieć jasność własnej informacji zanim podzielimy się nią z uczniami
Precyzja
To przekazywanie informacji w jasnych i krótkich punktach. Zdania proste utrzymają uwagę uczniów. Precyzja wzmacniana jest przez:
- unikanie powtórzeń,
- krótki format i czas wypowiedzi,
- wracanie do typu instrukcji i słów kluczy, które są znane i rozumiane przez uczniów .
Konkretność
Konkretna komunikacja to taka, która oparta jest na faktach, jasnych celach i wyrażana jest w sposób pewny i obiektywny. Konkretny styl komunikacji wzmacniamy:
- przekazami nie osadzonymi w naszych emocjach,
- unikaniem niepotrzebnych uwag osobistych i opinii.
Poprawność
Komunikacyjna poprawność oparta jest na wypowiedziach, które używają najodpowiedniejszej dla nich formy komunikacji (nie zwołuj spotkania, dla informacji która może być mailem, nie wywieszaj skomplikowanej notatki na tablicy, jeśli potrzebne jest jej omówienie). Poprawność wzmacniana jest przez:
- właściwy wybór formy i mediów,
- unikanie błędów stylistycznych i językowych.
Spójność
Spójna komunikacja ma swój logiczny początek, rozwinięcie i koniec, warto więc wcześniej przemyśleć co, jak i komu chcemy przekazać. Ważna jest także kolej wypowiedzi, dzielenie się informacjami w logiczny sposób i utrzymywanie tego samego tempa i stylu wypowiedzi.
Nastawienie na sukces
Taka komunikacja zapewnia wszystkie niezbędne informacje, które potrzebuje odbiorca aby zrealizować swój projekt lub zadanie. W takiej komunikacji, konkretne wymagania i informacje są łatwo dostępne i dobrze zorganizowane i zawierają konkretne intencje i wnioski, które pomogą odbiorcy w odniesieniu sukcesu.
Komunikację nastawioną na sukces wspierają:
- wytyczne dotyczące działania lub produktu końcowego,
- załączanie dodatkowych przykładów, linków do mediów, które mogą dodatkowo zwizualizować wypowiedz ustną lub pisemną.
Szacunek i pozytywne nastawienie
Niezależnie od tego kim są strony komunikacji i w jakich rolach i kontekstach są osadzone, każdy rozmówca zasługuje na szacunek i pozytywne nastawienie swoich swoich odbiorców i innych rozmówców. Dotyczy to również naszych uczniów, którzy najczęściej są odbiorcami naszych komunikatów i nasza komunikacja opiera się na wzajemnym szacunku i sympatii. Codzienna komunikacja klasowa powinna być jasna, otwarta, szczera i nastawiona na wspólne budowanie relacji i ogólny rozwój każdego z rozmówców.
Nasze społeczności często nie są idealne, a część, jeśli nie większość ich problemów wynika z błędów lub pułapek komunikacyjnych, stąd też warto wspólnie przejrzeć i rozważyć, jak wspólnie ustalić główne elementy, zasady i narzędzia komunikacji każdej społeczności – tej klasowej i szkolnej.
Jest to drugi artykuł z cyklu : Jak nas słyszą tak nas widzą, czyli o praktykach, które budują i rujnują komunikację w społecznościach klasowych i szkolnych. Jeśli chcesz zgłębiać wiedze w tym temacie to zapraszamy do zapoznania się z innymi treściami.