Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Sztuka rozmowy z rodzicami. Poradnik wychowawcy z 26-letnim stażem pracy

DSC_5229
Narzędziownik

Sztuka rozmowy z rodzicami. Poradnik wychowawcy z 26-letnim stażem pracy

Zebrania z rodzicami potrafią być stresujące – zarówno dla rodziców, jak i dla nauczyciela. Po 26 latach pracy jako wychowawca wiem jedno: nie chodzi o to, żeby „odbębnić” spotkanie, tylko zbudować relację opartą na zaufaniu i współpracy. Rodzice chcą wiedzieć, że ich dziecko jest zauważone, a nie oceniane. My chcemy, by wspierali szkołę, a nie tylko oczekiwali. Da się to pogodzić – o ile mądrze poprowadzimy rozmowę.

Przed zebraniem – plan i ludzkie podejście
  • Zacznij od przygotowania – tak, jak do dobrej lekcji: zapisz sobie punkty, które musisz poruszyć (organizacja, wydarzenia, sprawy wychowawcze).
  • Zrób wersję dla rodziców – najlepiej krótką, jasną, może w formie slajdów lub kartki do zabrania.
  • Przygotuj miejsce: krzesła w kręgu lub luźnym układzie sprzyjają rozmowie, nie konfrontacji.
  • Zadbaj też o ton spotkania – przywitaj z uśmiechem, zacznij pozytywnie, np. od opowieści o klasie, co im wyszło, co się udało.
Podczas zebrania – szacunek i konkret
  • Mów konkretnie, nie ogólnikami.
  • Zamiast: „Dzieci są niespokojne”
  • Powiedz: „W czasie przerw pojawia się hałas i konflikty – szukamy sposobów, jak temu zaradzić.”
  • Nie rób publicznych uwag do konkretnego ucznia. Jeśli musisz coś powiedzieć o zachowaniu – mów ogólnie, a sprawy indywidualne zostaw na rozmowy w cztery oczy.
Zostaw przestrzeń na pytania

Po każdym większym temacie zatrzymaj się i zapytaj: „Czy coś jest niejasne?”, „Czy ktoś chce coś dodać?” Pokaż, że jesteście po tej samej stronie. Używaj języka „my”: „Razem możemy pomóc dzieciom lepiej radzić sobie z emocjami.”

Rozmowy indywidualne – trudne, ale potrzebne

Są sytuacje, których nie da się omówić publicznie – problemy wychowawcze, niepokojące sygnały, pogorszenie wyników. Jak rozmawiać z rodzicem tak, żeby nie zbudować muru?

Sprawdzone zasady:
  • Zacznij od mocnych stron dziecka. Nawet jeśli są ukryte – znajdź je.
  • Opisuj, nie oceniaj. Zamiast: „Pani syn jest leniwy” – powiedz: „Zauważyłem, że trudno mu się zmobilizować do pracy na lekcji.”
  • Daj przestrzeń rodzicowi. Zapytaj: „Jak to wygląda z państwa perspektywy?”, „Czy obserwują państwo coś podobnego w domu?”
  • Proponuj wspólne rozwiązania. Nie: „Proszę to z nim załatwić w domu”, ale: „Co możemy razem zrobić, żeby mu pomóc?”
Trudne sytuacje – emocje i konflikty

Bywają spotkania, gdzie emocje biorą górę – bo ktoś czuje się zaatakowany, bo nie zna wszystkich faktów, bo ma zły dzień. W takich momentach:

  • Zachowaj spokój – jesteś dorosły w tej rozmowie. Jeśli trzeba, przerwij: „Myślę, że warto ochłonąć i wrócić do rozmowy za chwilę.”
  • Nie wchodź w przepychanki. Nie musisz mieć ostatniego słowa. Czasem warto powiedzieć: „Rozumiem, że się pani nie zgadza. Zapiszę to i przemyślę.”
  • Zawsze notuj. To nie chodzi o nieufność, ale o pamięć – zwłaszcza przy poważniejszych sprawach.
Co działa naprawdę?
  •  Kontakt mailowy lub przez dziennik elektroniczny – regularny, ale bez przesady.
  • Indywidualne rozmowy raz na semestr z każdym rodzicem – choćby 10 minut, buduje ogromne zaufanie.
  • Dzień otwarty z prezentacją prac uczniów – pozytywne zaskoczenie dla rodziców, okazja do dumy.
Na zakończenie – słowo z doświadczenia

Przez lata nauczyłam się, że nie muszę wiedzieć wszystkiego, ale zawsze mogę słuchać i szukać wspólnego języka. Rodzic nie zawsze się zgodzi, ale jeśli wie, że Ci zależy – szanuje to.

„Dziecko to pomost między nauczycielem a rodzicem. Im mocniejszy pomost, tym mniej mostów trzeba palić.” Pamiętaj o tym podczas zebrań i w swoim codziennym nauczycielskim życiu.

 

Polecam następującą literaturę:
  • Kennedy-Moore, C. D. Iselin – „Jak rozmawiać z rodzicami trudnych uczniów”
  • Jesper Juul – „Twoje kompetentne dziecko” – świetne również dla nauczycieli
  • Jacek Pyżalski – „Komunikacja interpersonalna w edukacji”
  • Marshall Rosenberg – „Porozumienie bez przemocy” – idealne do rozmów pełnych emocji
Ewa Drobek

Dyplomowana nauczycielka z ponad 27-letnim stażem. Uczy języka angielskiego i niemieckiego w XV LO im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie. Prowadzi wieloletnie, autorskie projekty edukacyjne (Żmichowska Śpiewa i Łazik Teatralny). Należy do grupy Superbelfrzy RP. Jako jedna z dwóch nauczycieli w Polsce została wyróżniona w globalnym konkursie Global Teacher Award 2019. W październiku 2019 roku otrzymała wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2019 – organizowanym przez Głos Nauczycielski. Znalazła się na liście 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w globalnym konkursie Dedicated Teacher Awards 2020 – jako jedyna Polka. W 2022 r. została finalistką Konkursu Ireny Sendlerowej. Do wszystkich konkursów zgłosili ją jej uczniowie. Cieszy się ogromnym zaufaniem swoich uczniów. Zdarza się, że wiele lat po ukończeniu szkoły wybierają ją na matkę chrzestną swoich dzieci.