Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Popularne wpisy

Szczęśliwa siódemka, czyli o filarach pozytywnej komunikacji każdej szkoły

20250301_104346
Rozwój osobisty

Szczęśliwa siódemka, czyli o filarach pozytywnej komunikacji każdej szkoły

Nasze umiejętności komunikacyjne są tak różnorodne jak my sami. Niektórzy z nas dużo myślą, ale mało mówią, lubią zapisywać lub rozrysowywać swoje przemyślenia. Innych cieszy szybka i żywa komunikacja, której niestety czasami może umknąć przemyślenie czegoś dogłębniej lub krytyczniej. Są też osoby zmagające się ze znalezieniem swojego naturalnego stylu komunikacji, który odzwierciedlałby ich charakter i usposobienie. Programy edukacji w naszych szkołach często rozpisują cele komunikacyjne, ale rzadziej mówią o metodach i sposobach na rozwój umiejętności komunikacyjnych naszych uczniów oraz samych nauczycieli. 

Dlatego też warto przemyśleć, jako zespół lub placówka, jakie mamy wartości, zasady lub główne ustalenia dotyczące tego jak odbywa się komunikacja w naszej klasie i szkole i jakie narzędzia komunikacyjne wesprą w niej zarówno dzieci jak i dorosłych. Poniżej zwracam waszą uwagę na podstawowe siedem filarów pozytywnej komunikacji w każdej szkole, lub społeczności.

Jasność wypowiedzi

To upewnienie się, że to co komunikujemy naszym uczniom jest przekazywane w sposób, który pomoże nam uniknąć błędów w działaniu i niepotrzebnych nieporozumień. Narzędzia komunikacyjne, które wzmacniają  jasność wypowiedzi to:

  • używanie krótkich i jasnych poleceń z powtarzającymi się słowami kluczami (wytłumacz, odpowiedz, porównaj, przeanalizuj, pokaż)
  • unikanie idiomów, powiedzeń lub kolokwializmów, które mogłyby być mylące lub dwuznaczne
  • wcześniejsze przemyślenie poleceń i elementów zajęć, aby mieć jasność własnej informacji zanim podzielimy się nią z uczniami
Precyzja

To przekazywanie informacji w jasnych i krótkich punktach. Zdania proste utrzymają uwagę uczniów. Precyzja wzmacniana jest przez:

  • unikanie powtórzeń,
  • krótki format i czas wypowiedzi,
  • wracanie do typu instrukcji i słów kluczy, które są znane i rozumiane przez uczniów .
Konkretność 

Konkretna komunikacja to taka, która oparta jest na faktach, jasnych celach i wyrażana jest w sposób pewny i obiektywny. Konkretny styl komunikacji wzmacniamy:

  • przekazami nie osadzonymi w naszych emocjach,
  • unikaniem niepotrzebnych uwag osobistych i opinii.
Poprawność

Komunikacyjna poprawność oparta jest na wypowiedziach, które używają najodpowiedniejszej dla nich formy komunikacji (nie zwołuj spotkania, dla informacji która może być mailem, nie wywieszaj skomplikowanej notatki na tablicy, jeśli potrzebne jest jej omówienie).  Poprawność wzmacniana jest przez:

  • właściwy wybór formy i mediów,
  • unikanie błędów stylistycznych i językowych.
Spójność

Spójna komunikacja ma swój logiczny początek, rozwinięcie i koniec, warto więc wcześniej przemyśleć co, jak i komu chcemy przekazać. Ważna jest także kolej wypowiedzi, dzielenie się informacjami w logiczny sposób i utrzymywanie tego samego tempa i stylu wypowiedzi.

Nastawienie na sukces

Taka komunikacja zapewnia wszystkie niezbędne informacje, które potrzebuje odbiorca aby zrealizować swój projekt lub zadanie. W takiej komunikacji, konkretne wymagania i informacje są łatwo dostępne i dobrze zorganizowane i zawierają konkretne intencje i wnioski, które pomogą odbiorcy w odniesieniu sukcesu.

Komunikację nastawioną na sukces wspierają:

  • wytyczne dotyczące działania lub produktu końcowego,
  • załączanie dodatkowych przykładów, linków do mediów, które mogą dodatkowo zwizualizować wypowiedz ustną lub pisemną.
Szacunek i pozytywne nastawienie

Niezależnie od tego kim są strony komunikacji i w jakich rolach i kontekstach są osadzone, każdy rozmówca zasługuje na szacunek i pozytywne nastawienie swoich swoich odbiorców i innych rozmówców. Dotyczy to również naszych uczniów, którzy najczęściej są odbiorcami naszych komunikatów i nasza komunikacja opiera się na wzajemnym szacunku i sympatii. Codzienna komunikacja klasowa powinna być jasna, otwarta, szczera i nastawiona na wspólne budowanie relacji i ogólny rozwój każdego z rozmówców.

Nasze społeczności często nie są idealne, a część, jeśli nie większość ich problemów wynika z błędów lub pułapek komunikacyjnych, stąd też warto wspólnie przejrzeć i rozważyć, jak wspólnie ustalić główne elementy, zasady i narzędzia komunikacji każdej społeczności – tej klasowej i szkolnej.

Jest to drugi artykuł z cyklu : Jak nas słyszą tak nas widzą, czyli o praktykach, które budują i rujnują komunikację w społecznościach klasowych i szkolnych. Jeśli chcesz zgłębiać wiedze w tym temacie to zapraszamy do zapoznania się z innymi treściami.

Aga Chojnacka - Al Atat

Międzynarodowa nauczycielka, pedagożka, trenerka organizacji International Baccalureate Organization, założycielka Fundacji Alternatywy 3. W swojej pracy inspiruje i motywuje innych do kreatywności, ciekawości i czułości w stosunku do siebie, do innych, a przede wszystkim do naszej planety. Od 20 lat pracuje w szkołach międzynarodowych w Polsce i za granicą szkoląc m.in. nauczycieli. Stara się pokazywać dzieciom i rodzicom jak uczyć się poprzez zabawę, naturę, majsterkowanie i metodę projektową. Aga uważa, że aby to osiągnąć, niezbędne jest rozwijanie kluczowych kompetencji XXI w. Aga projektuje doświadczenia, przestrzenie i narzędzia wspierające edukacje, w której centrum zawsze jest człowiek (ten duży i mały) – jego prawa, potrzeby i potencjał. Jest również autorką programów nauczania oraz książek dla dzieci i dorosłych dbających o swoje wewnętrzne dziecko. Obecnie mieszka i pracuje w Kula Lumpur w Malezji oraz wspiera szkoły w Azji i Europie w formie webinarów i treningów online.