Chat with us, powered by LiveChat

Pozostało
55 wolnych miejsc dla wolontariuszy

5 pomysłów na energizery

energizing
Inspiracje edukatorów

5 pomysłów na energizery

Znajdziesz tu zestaw zabaw, które możesz wykorzystać podczas zajęć z dziećmi, bądź z młodzieżą. Mają one charakter integracyjny, pobudzający oraz rozwijający kreatywność!

Przejdźmy do konkretów – oto zabawy:

  1.     Znawca przysłów 

Zabawę możesz przeprowadzić w większej grupie. Spośród uczestników wybierasz jedną osobę, która musi wyjść do innego pomieszczenia. Nie może podsłuchiwać! W tym czasie inni  wymyślają jedno przysłowie, które potem będą przedstawiały osobie, która wyszła. Uczestnik musi stworzyć zdanie, w którym „umieści” jeden człon z przysłowia. Przykład na podstawie przysłowia: „Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała”. Pierwsza osoba układa zdanie z członem „gdyby”, np.: „Nie zmienię swojego zdania, nawet gdyby Pani bardzo nalegała”, a kolejna tworzy twierdzenie z rzeczownikiem „kózka” i tak dalej.  Zadaniem jest odgadnięcie, o jakie przysłowie chodziło.

  1.     Góra – Olbrzym – Krasnal

Gra ma charakter sportowo – integracyjny. Rozpocznij ją od wybrania jednej osoby, która będzie przysłowiowym „berkiem”. Jej zadaniem jest złapanie, czyli dotknięcie pozostałych uczestników oraz nadanie im jednego z trzech tytułów. Osoba, która została nazwana „górą” musi stanąć prosto. Zostaje „uratowana”, jeśli inny uczestnik obiegnie ją. „Olbrzym” powinien stanąć w rozkroku, a uwolnić go można poprzez przejście pomiędzy nogami. Trzecia grupa, czyli „Krasnale” po dotknięciu przez „berka” przykucają, a stają się wolni dopiero po tym, jak inne dziecko przeskoczy nad nim. Dzięki tej grze między uczestnikami powstaje odruch wzajemnej pomocy, który jest ważnym elementem w efektach dalszej części warsztatów. Zabawa jest przeznaczona zarówno dla dzieci w wieku przedszkolnym jak i starszych.

  1.     Czółko

Zabawa skierowana jest do grup 4-6 osobowych. Z każdej z nich wybierany jest jeden uczestnik, któremu reszta „nadaje” godność popularnego aktora, postaci z kreskówki, czy celebryty. Wybraną postać grupa wpisuje na kartce i przylepia do czoła. Uczestnik nie wiedząc kim jest zadaje pytania, np. „Czy jestem kobietą?”. Reszta grupy może odpowiadać na pytania używając tylko „nie” oraz „tak”. Po odgadnięciu następuje zamiana roli. Gra wzorowana jest na popularnej zabawie „zgadnij kim jestem”. 

  1.     Lubię Ciebie za…

Każda z osób przykleja do pleców kartkę A4. Zabawa polega na tym, że uczestnicy podchodzą do siebie i na wcześniej przyczepionym papierze wpisują za co lubią konkretną osobę. Zasadą jest wypisanie tylko uprzejmych, miłych i serdecznych rzeczy. Można dodać ciekawe spostrzeżenia, ale nie powinny być to rzeczy negatywne! Na koniec każdy czyta na głos co zapisali mu inni uczestnicy. Zabawę najlepiej przeprowadzić na koniec warsztatów. Może być to ciekawy i wartościowy punkt widzenia dla osób, które nie znały się wcześniej. 

Zabawy możesz wykorzystać podczas realizacji projektu PROJEKTORze.

 

  1.     Zabawy z piłką

Pierwszą zabawą, która rozwija zdolność koncentracji oraz koordynacji jest popularna gra w kolory. Dzieci siadają w kole i łapią piłkę, kiedy usłyszą wybrany kolor. Jeśli zostanie wypowiedziany kolor „czarny”, wtedy uczestnik nie może złapać piłki. 

Drugą formą jest „gra w świnkę”. Dzieci siadają w kole. Jedną rękę chowają za plecami, a drugą zaciskają w pięść. „Świnką”  jest piłka, która nie może zostać wypuszczona z kręgu. Dzieci między sobą odbijają piłkę pięścią, nie pozwalając na wyrzucenie jej poza kółko. 

Wszystkie zabawy są świetnym sposobem na zintegrowanie grupy. Każda z nich może być skierowana dla młodych w różnym wieku. Możesz je dowolnie urozmaicać oraz rozszerzać o nowe elementy według własnych interpretacji. Najważniejszym celem jest świetna zabawa, zarówno Twoja jak i pozostałych uczestników. Mamy nadzieję, że dzięki temu urozmaicisz swoje zajęcia i nie wkroczy do nich nuda!