Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Jak wykorzystać potencjał pokoleń w edukacji szkolnej?

20250301_120237
Narzędziownik

Jak wykorzystać potencjał pokoleń w edukacji szkolnej?

„Ach, ta dzisiejsza młodzież!” – to zdanie wielokrotnie słyszane. Choć stereotypy wciąż funkcjonują, istnieje wiele sposobów na budowanie wspólnoty oraz pozytywnych relacji między dorosłymi i młodszymi. Jednym z nich jest współpraca międzypokoleniowa, która może przynieść szkole wyjątkowe efekty.

Studenci, którzy wnieśli nową energię

W tym roku naszą placówkę odwiedzili studenci-wolontariusze Programu PROJEKTOR. Z zaangażowaniem poprowadzili zajęcia w ramach projektów „PROlekcje”, „Wakacyjne Warsztaty z PROJEKTOREM” i „IT for SHE Kids”. Dla uczniów była to szansa na inspirujące doświadczenia oraz odkrywanie nowych pasji, co doceniają również rodzice.

Świeże spojrzenie na kompetencje przyszłości

Studenci wnieśli do szkoły ogrom entuzjazmu i kreatywności. Niewielka różnica wieku między wolontariuszami a uczniami ułatwiła nawiązanie bliskiej, swobodnej relacji. Dzięki temu młodzi ludzie chętniej angażowali się w zadania, a treści przekazywane przez studentów były dla nich bardziej zrozumiałe i atrakcyjne. Nowoczesne podejście i otwartość wolontariuszy sprawiły, że zajęcia stały się wartościowym doświadczeniem również dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Integracja, wspólna zabawa i praca w grupach były ważnym elementem edukacji włączającej. Warsztaty prowadzone metodami projektowymi, z elementami pracy zespołowej i doświadczeń naukowych, wspierały rozwój kreatywności, komunikacji, krytycznego myślenia oraz współpracy. Uczniowie odkrywali swoje mocne strony, a studenci mieli okazję poznać perspektywę młodszych kolegów. Wspólna praca stała się impulsem do refleksji nad przyszłością i pokazała młodzieży wartość działań wykraczających poza szkolne obowiązki.

Szkoła i środowisko akademickie – dobry duet

Miałam okazję uczestniczyć zarówno w spotkaniu integracyjnym „Poznajmy się w Poznaniu”, jak i w podsumowaniu 20. edycji programu „Z PROJEKTOREM przez Polskę” w Lublinie. Zorganizowaliśmy także wizytę studyjną w naszej szkole. To są sposoby na budowanie dobrej społeczności. Wspólne działania połączyły uczniów, nauczycieli, rodziców, dyrektorów, samorządowców, ambasadorów i studentów. Wymiana doświadczeń wzbogaciła wszystkich uczestników i wzmocniła ich kompetencje pedagogiczne oraz społeczne.

Szkoła jako centrum lokalnego życia

W małych miejscowościach szkoła często pełni rolę centrum lokalnego życia. Jako zespół szkolno-przedszkolny codziennie spotykamy się z różnymi pokoleniami: dziećmi, rodzicami, dziadkami, organizacjami społecznymi. Wspólnie organizujemy wydarzenia – od „Dnia Rodziny”, przez aktywności patriotyczne, po akcje charytatywne i warsztaty rękodzieła. Rodzice czytają przedszkolakom „na dywanie”, starsi uczniowie odwiedzają maluchy w ramach akcji „PoczytajMY”, a dziadkowie dzielą się historiami z dawnych lat, jednocześnie ucząc praktycznych umiejętności.

Takie działania umacniają relacje i budują poczucie wspólnoty. Dorośli wnoszą doświadczenie, a młodzież – świeżą perspektywę. Różnice stają się szansą na rozwój empatii, komunikacji i zrozumienia.

Jak uczyć o zawodach? Może „Giełda zawodów?”

W naszej szkole regularnie spotykamy się z przedstawicielami różnych profesji. Uczniowie, niezależnie od wieku, odwiedzają lokalne przedsiębiorstwa i uczą się podstaw ekonomii oraz planowania. Organizujemy również „Giełdę zawodów”, podczas której rodzice i absolwenci opowiadają o swojej pracy. Braliśmy także udział w ogólnopolskim projekcie „Kariera bez barier”, wspierającym uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w planowaniu przyszłości. Dzięki takiej współpracy młodzież poznaje świat zawodów w praktyce, a rodzice i lokalni przedsiębiorcy stają się ważnymi partnerami szkoły.

Sposób na międzypokoleniowy szacunek i współpracę

Wymiana doświadczeń między pokoleniami to sposób na budowanie społeczeństwa opartego na dialogu, szacunku i współpracy. Jako dyrektor wierzę, że kontynuacja takich działań pozwoli nam dalej rozwijać potencjał naszych uczniów. Chcemy, by szkoła była miejscem otwartym na ludzi, pomysły i współdziałanie. Projekty realizowane ze studentami idealnie wpisują się w tę misję – pozostawiły w naszej społeczności trwały i piękny ślad.
Młodość naprawdę potrafi inspirować!

Ewa Żuchowska

Ewa Żuchowska, dyrektor Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Kikole, dyplomowana nauczycielka języka angielskiego i polskiego z ponad 26- letnim stażem, autorka programu ,,Ja i moje miejsce w Europie”, projektów ,,Subkultury młodzieżowe”, ,,Slang w języku angielskim”, ,,Najsłynniejsi piosenkarze anglojęzyczni”, trenerka innowacyjnego programu ,,Ekonomia na co dzień”. Aktywnie pracuje w sieci współpracy ORE oraz współpracuje z IBE. Prowadziła zajęcia z coachingu i tutoringu. Interesuje się nowoczesnymi technikami zarządzania. W swojej pracy stara się angażować wszystkich uczniów, wskazywać i rozwijać ich mocne strony, pasje, zwłaszcza u dzieci z niepełnosprawnościami, z innego kraju, zagrożone wykluczeniem społecznym. Swoją przygodę z Projektorem rozpoczęła 1 marca 2025 r. integracyjnym spotkaniem PROmocnych ,,Poznajmy się w Poznaniu”. W jej szkole studenci przeprowadzili PROlekcje, Wakacyjne Warsztaty z PROJEKTOREM, IT for SHE Kids. W placówce odbyła się również wizyta studyjna. Za swoje osiągnięcia otrzymała nagrody Dyrektora Szkoły, Wójta Gminy Kikół, Burmistrza Kikoła, w 2025 r.- Medal Komisji Edukacji Narodowej. Pasjonują ją motocykle, a w wolnej chwili uprawia nordic walking.