Manager klasy – mała zmiana, wielka wartość
26 września, 2025 2025-09-27 8:58Manager klasy – mała zmiana, wielka wartość
Szkoła to coś więcej niż tylko miejsce nauki. To przestrzeń spotkań, wymiany myśli, wspólnego działania i szukania rozwiązań, które sprawiają, że każdy – niezależnie od wieku czy roli – czuje się w niej dobrze i ma realny wpływ na codzienność.
Jako nauczycielka i wychowawczyni z wieloletnim doświadczeniem wierzę, że szkoła jest miejscem, w którym uczniowie uczą się sprawczości, odpowiedzialności i współpracy. Dlatego wraz z uczniami postanowiliśmy przyjrzeć się na nowo dobrze znanej wszystkim roli dyżurnego i zastąpić ją funkcją na miarę współczesnej szkoły. Tak narodziła się rola Managera klasy.
Od dyżurnego do Managera klasy
W klasie 7c Szkoły Podstawowej nr 2 im. gen. Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka” w Trzebnicy od czterech lat nie ma już tradycyjnych dyżurnych. Zamiast tego działa u nas Manager klasy – i ta zmiana przyniosła efekty, których nie da się przecenić. Rola dyżurnego często ogranicza się do pilnowania porządku, otwierania okien czy przynoszenia kredy. Manager klasy to coś więcej – to lider codzienności, który dba o dobrą organizację lekcji, motywuje rówieśników, przypomina o drobnych, ale ważnych rzeczach i pokazuje, że wspólna odpowiedzialność za przestrzeń ma realne znaczenie.

Na czym polega rola Managera klasy? Manager klasy:
- czuwa nad gotowością klasy do lekcji – dyskretnie przypomina, co jeszcze trzeba zrobić (bez wywoływania po imieniu),
- obserwuje klasę i wspiera rówieśników – wskazuje, co wymaga uwagi (np. plecak na środku przejścia, śmieci pod ławką, niezapięty piórnik),
- motywuje innych do dbania o porządek i atmosferę,
- kształtuje postawę lidera, ale opartego na empatii i współpracy, a nie rozkazach.
Ważne: Manager nie sprząta za innych i nie wydaje poleceń jak przełożony. To osoba, która inspiruje i prowadzi grupę, pomagając wszystkim funkcjonować sprawnie i w dobrej atmosferze. Dzięki temu uczniowie uczą się, że dbanie o wspólne miejsce jest zadaniem wszystkich, a manager to ktoś, kto nadaje rytm i wspiera innych.
Dlaczego to działa?
Zamiast zrzucać odpowiedzialność na dwie osoby (jak w przypadku dyżurnych), wszyscy uczniowie są odpowiedzialni za wspólną przestrzeń. Każdy uczeń dba o swoje stanowisko pracy
i przestrzeń wokół niego, a jeśli coś wymaga działań na wspólnych obszarach klasy – zajmują się tym ci uczniowie, którzy są najbliżej.
Takie podejście:
- uczy współodpowiedzialności,
- wzmacnia poczucie sprawczości,
- buduje pozytywną atmosferę w klasie.
Manager klasy staje się naturalnym liderem, który pomaga innym i rozwija przy tym własne umiejętności – organizacyjne, komunikacyjne i społeczne. Motywuje rówieśników do dbania o wspólną przestrzeń i uczy się dostrzegać, jak drobne rzeczy wpływają na komfort i atmosferę zajęć. Manager nie działa sam, działa z klasą i dla klasy.

Jakie korzyści daje uczniom rola Managera?
Każdy uczeń, pełniąc tę rolę, rozwija się na swój sposób:
- nieśmiali uczą się mówić do grupy i przełamywać tremę,
- roztargnieni stają się bardziej uważni na szczegóły – u siebie i u innych,
- naturalni liderzy ćwiczą przywództwo oparte na szacunku, nie kontroli,
- wszyscy uczą się współpracy i zrozumienia, że drobne rzeczy mają znaczenie.
To codzienna lekcja odpowiedzialności, komunikacji, obserwacji i działania – kompetencji, które są dziś tak samo ważne jak wiedza z podręcznika.
Jak wprowadzić rolę Managera klasy?
Wyjaśnij ideę
Rozpocznij rozmową z klasą. Wytłumacz, że chodzi o coś więcej niż sprzątanie. Podkreśl, że to rola, która pozwala wszystkim lepiej funkcjonować jako zespół. Manager to nie „szef”, ale wsparcie i motywator, który pomaga klasie działać jak dobrze zgrany zespół.
Ustal zasady
- Manager nie używa imion, tylko ogólnie przypomina o tym, co trzeba zrobić;
- Każdy uczeń pełni tę funkcję przez określony czas (np. tydzień);
- Manager wskazuje, reszta klasy działa – odpowiedzialność jest wspólna;
- Nauczyciel nie wyręcza, tylko wspiera – oddaje uczniom inicjatywę.
Daj przestrzeń i doceniaj
Pozwól uczniom działać. Nawet jeśli na początku będzie nieporadnie – to naturalna część procesu. Doceniaj wysiłek, chwal krótko, ale szczerze. Dzieci muszą poczuć, że to ważna i wartościowa funkcja.
Dobrym wsparciem na start może być „Karta Managera klasy” – z krótką listą zadań, np.:
- dbam o gotowość klasy do lekcji,
- przypominam o porządku,
- motywuję rówieśników do działania.
Po kilku tygodniach uczniowie sami zaczną dodawać własne pomysły!

Efekt? Więcej niż porządek
Rola Managera klasy to prosta zmiana, która:
- odciąża nauczyciela,
- buduje samodzielność uczniów,
- sprawia, że klasa działa lepiej jako zespół,
- tworzy przestrzeń do budowania relacji i odpowiedzialności.
Każdy nauczyciel może powiedzieć: „Poproszę Managera klasy o wypełnienie swojej roli”
i zobaczyć, jak dzieci z radością przejmują inicjatywę.
Podsumowanie – mała zmiana, wielki krok
Jeśli jesteś wychowawcą i szukasz prostego, a zarazem skutecznego sposobu na wzmocnienie swojej klasy – spróbuj wprowadzić rolę Managera klasy. To drobna zmiana, która potrafi odmienić codzienne funkcjonowanie uczniów, a Tobie – nauczycielowi – przynieść dużo satysfakcji.
Edukacja to nie tylko podręczniki, ćwiczenia i testy. To przede wszystkim relacje, odpowiedzialność i uczenie się, że można inaczej – z szacunkiem do tradycji, ale z odwagą, by iść o krok dalej. Tradycja ma swoją wartość, ale można ją twórczo przekształcać i kreować, by lepiej odpowiadała na potrzeby współczesnych uczniów i nauczycieli. Bo bez relacji, nie ma prawdziwej edukacji.