Chat with us, powered by LiveChat

Zostało tylko 70 miejsc
dla wolontariuszy!

Blog

Empatyczna komunikacja, czyli jaka? Nasz ekspert, Łukasz Szeliga

4
Blog / Inspiracje edukatorów

Empatyczna komunikacja, czyli jaka? Nasz ekspert, Łukasz Szeliga

Podstawowym narzędziem funkcjonowania wśród ludzi i z ludźmi jest język. Komunikacja zarówno ta werbalna, jak i niewerbalna stanowi pomost pomiędzy naszym, a innych światem. Czasem ten pomost jest na tyle mocny, że czujemy się bezpiecznie w towarzystwie innych, a czasem na tyle kruchy, że unikamy kontaktu z drugim człowiekiem. To od czego zależy jakość owego „pomostu” zależy między innymi od świadomości własnych zachowań komunikacyjnych, umiejętności aktywnego słuchania i jasnego wyrażania myśli. Jak to robić w przestrzeni szkoły? Jak komunikować się z uczniami, aby czuli się w relacji z nami bezpiecznie? Jak komunikować się z ich rodzicami i opiekunami, aby budować współpracę? Czym jest empatyczna komunikacja? Na te pytania odpowiadam w cyklu trzech artykułów, do których lektury zapraszam nie tylko nauczycieli i edukatorów, ale również rodziców i opiekunów.

Język, którym się posługujemy w komunikacji z innymi jest nie tylko nośnikiem znaczeń, ale również emocji i uczuć. To w jaki sposób zbudujemy wypowiedź i jakie słowa dobierzemy może świadczyć o skuteczności naszej komunikacji z innymi albo wpłynąć na jej niepowodzenie. Nasza komunikacja z drugim człowiekiem może być nośnikiem życzliwości, empatii lub docenienia, czyli tego, czego może potrzebować dziecko. Kiedy uczeń wraca do domu i słyszy z ust rodzica pytanie: ,,Jak było w szkole?” odpowiedź może brzmieć: ,,Okej”, W porządku.”, ,,Nic ciekawego.” itd., ale kiedy to samo pytanie przeformułujemy na: ,,Co najbardziej Cię dziś zaciekawiło w szkole?”, to zwiększamy szansę, że dziecko podda refleksji dzień spędzony w szkole i dostrzeże coś, co przy innym pytaniu mogłoby mu umknąć. Podobnie jest, gdy nauczyciel komentuje brak wypełnienia wymagania edukacyjnego przez dziecko: ,,Znowu się nie nauczyłaś!”. Jak inną siłę mają słowa: ,,Widzę, że jeszcze nie potrafisz tego.”, a wzbogacone dodatkowo o zdanie: ,,Zastanów się, jak mogę Ci pomóc i zaplanujemy kolejny krok, abyś się nauczyła.” wskazują nie tylko na możliwość współpracy z nauczycielem, ale również uzmysławiają dziecku, że uczenie się może wymagać działań, których wcześniej nie podejmowało tj. planowanie. Komunikacja odgrywa znaczenie w przestrzeni szkoły nie tylko na linii nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic, rodzic-uczeń, ale także pomiędzy nauczycielami. Słowa: ,,Co Ty się tak starasz?! Nikt i tak tego nie doceni, dziewczyno.” mogą skutecznie podcinać nauczycielskie skrzydła i obniżać poczucie sensu z wykonywanej pracy. A wystarczyłoby przecież powiedzieć: ,,Widzę Twoje zaangażowanie w pracę. Dzieciaki są szczęśliwe, że robicie piknik”. Nie tylko uczniowie i ich rodzice potrafią demotywować do pracy, ale również inni nauczyciele lub dyrekcja szkoły.

Bez odpowiedzialnej komunikacji, która opiera się na szacunku do drugiego człowieka i empatii trudno budować bezpieczną psychicznie szkołę. Trudno oczekiwać od dzieci, że będą wyrażały szacunek i życzliwość wobec siebie, jeżeli obserwują dorosłych, którzy nie czynią tego w relacjach z innymi. Dlatego warto wiedzieć, jakich błędów nie popełniać w codziennej komunikacji i jak rozmawiać, aby dać drugiej osobie poczucie, że rozpoznajemy i współodczuwamy jej stan psychiczny. Współodczuwanie nie musi oznaczać współdzielenia emocji, ale zdecydowanie oznacza rozumienie, że drugi człowiek ma prawo odczuwać w danej chwili smutek, złość, zrezygnowanie lub radość. 

To umiejętność postawienia się w sytuacji drugiego człowieka, a przynajmniej dopuszczenie do siebie jego perspektywy i sposobu myślenia, aby lepiej zrozumieć jego zachowanie i postawę. To jest bowiem empatyczne podejście w komunikacji.

Thomas Gordon, amerykański psycholog i psychoterapeuta, a także twórca modelu komunikacji opartego o zmianę sposobu myślenia i towarzyszących mu narzędzi, zdefiniował 12 błędów w komunikacji, które utrudniają skuteczne porozumiewanie się i budowanie zdrowej relacji. Zachęcam do zapoznania się z nimi, aby móc zastanowić się nad własną komunikacją z innymi, zaczynając od zmniejszenia liczby błędów popełnianych w rozmowie z dzieckiem, rodzicem, koleżanką z pracy lub bliską osobą.

Pierwsza grupa barier w komunikacji wg Thomasa Gordona to OSĄDZANIE, czyli POSTAWA SĘDZIEGO:

  • Krytykowanie, czyli wyrażanie negatywnych ocen o drugiej osobie, które nie służy konstruktywnej krytyce i staje się upustem dla frustracji, zazdrości lub złości.

Przykład: (Nauczycielka do ucznia) ,,Po Tobie to od razu widać, że niczego nie osiągniesz. Siadaj, pała!”

  • Nadawanie etykiet, czyli w szkolnej przestrzeni najczęściej będą to: przezywanie, poniżanie i dewaluowanie poprzez wykorzystywanie negatywnego stereotypu.

Przykład: (Nauczycielka o innej nauczycielce) ,,Przyjdzie takie młode do szkoły i wydaje mu się, że wszystko potrafi. Taka z niej blondyneczka.”

  • Stawianie diagnoz, czyli wchodzenie w kompetencje lekarza, psychologa, psychoterapoeytu lub innego specjalisty.

Przykład: (Dyrektorka o nauczycielce) ,,Musi Pani tyle robić i wszędzie się angażować? Na moje oko przyda się Pani wizyta u specjalisty. Perfekcjonizm niszczy!”

  • Pochwała połączona z oceną, czyli świadome lub nieświadome manipulowanie drugą stroną, którego celem jest określone zachowanie.

Przykład: (Nauczycielka do dzieci) ,,Grzeczne dzieci mogą usiąść na dywanie, a reszta musi poczekać”.

Druga grupa barier w komunikacji wg Thomasa Gordona to DAWANIE ROZWIĄZAŃ, czyli POSTAWA AUTORYTETU:

  • Rozkazywanie, czyli wydawanie poleceń z pominięciem uczuć i emocji drugiej osoby.

Przykład: (Ojciec do syna) ,,Przestań płakać! Bądź mężczyzną!”

  • Grożenie, czyli wzbudzanie strachu poprzez wskazanie tylko negatywnych konsekwencji.

Przykład: (Nauczyciel do grupy uczniów w klasie) ,,Jeżeli nie przestaniecie natychmiast gadać, to pójdziecie do dyrektora!”

  • Moralizowanie, czyli prawienie kazań, co może wzbudzić u danej osoby poczucie winy, wstydu i niepokoju, zamykając ją na kontakt z otoczeniem.

Przykład: (Nauczyciel do dwóch chłopaków) ,,W tym wieku już dawno powinniście wziąć się do roboty, a nie żerować na rodzicach. ”

  • Stawianie zbyt wielu pytań, czyli wykorzystywanie w komunikacji przede wszystkim pytań zamkniętych, na które można odpowiedzieć tylko ,,tak” albo ,,nie”, a także odpytywanie.

Przykład: (Nauczyciel do ucznia przy tablicy) ,,Co Ty, chłopie, robisz w domu po szkole? Grasz? Obijasz się? Leżysz brzuchem do góry?”

  • Udzielanie rad, czyli przysłowiowe dawanie recepty albo wypowiadanie się, gdy nie jest się o to proszonym.

Przykład: (Nauczycielka do uczennicy) ,,Na Twoim miejscu zapadłabym się ze wstydu pod ziemię. Jedyne co możesz zrobić to iść do dyrektorki i powiedzieć, co zrobiłaś.”.

Trzecia grupa barier w komunikacji wg Thomasa Gordona to UNIKANIE, czyli POSTAWA OBOJĘTNA:

  • Odwracanie uwagi, np. zmienianie tematu lub ogniskowanie całej uwagi na sobie.

Przykład: (Nauczyciel do nauczyciela) ,,Znowu wkurzyłyś Dyrę?! Stary, ja to dopiero miałem wczoraj z nią przypał! Słuchaj…”.

  • Logiczne argumentowanie, czyli odwoływanie się do faktów i obiektywnych zmiennych bez uwzględnienia czynnika emocjonalnego.

Przykład: (Nauczycielka do uczniów przed sprawdzianem) ,,Gdybyście się uczyli, to byście wszyscy mieli piątki. Były dwa tygodnie na naukę”

  • Uspokajanie, czyli – najczęściej w sposób nieświadomy – blokowanie emocji u drugiej osoby, kierując się indywidualną chęcią pomocy.

Przykład: (Nauczyciel do ucznia) ,,Spokojnie, wszystko będzie dobrze. Do wesela się zagoi i nie będzie śladu na nodze. No już, uspokój się!”

Podsumowując, jeżeli chcesz stosować zasady empatycznej komunikacji, to zapamiętaj następujące wskazówki:

  1. Nim coś powiesz, skup się na słuchaniu osoby, która do Ciebie mówi.
  2. Nim udzielisz rady lub wskazówki, zapytaj czy osoba jej potrzebuje.
  3. Unikaj etykietowania ludzi. Negatywne mogą przesłonić to, co dobre w drugim człowieku, a pozytywne mogą zamglić realny obrazy człowieka.
  4. Krytykuj konstruktywnie. Wskaż obszar do pracy, doceń to, co dobre, zaproponuj wsparcie.
  5. Używaj języka docenienia zamiast języka oceny.
  6. Pielęgnuj wdzięczność i życzliwość zarówno w słowie, jak i zachowaniach w codziennych relacjach.

Empatyczna komunikacja zaczyna się od świadomości własnych zachowań komunikacyjnych i od uważnego słuchania tego, co ktoś do nas mówi. Dlatego przydatne mogą okazać się techniki aktywnego słuchania, o których mowa w kolejnym artykule.

Łukasz Szeliga

Tutor, edukator i trener z doświadczeniem pracy z przedstawicielami przeszło 60 państw. Poza edukacją zajmuje się wspieraniem organizacji w zakresie strategii komunikacji w mediach cyfrowych i pracy kreatywnej. Absolwent filologii polskiej i glottodydaktyki polonistycznej na UJ oraz marketingu internetowego na AGH. Studiował również socjologię w ramach MISH na UJ. Twórca, współtwórca i członek inicjatyw społecznych działających na rzecz zmian w edukacji (BeCom!, W.I.E.M, Timszel). Autor e-kursów nauczycieli i obcokrajowców oraz kursów przygotowujących młodzież do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.

Popularne wpisy